Ultraljud idag!

Först ska jag bara berätta att vi grundade "fondväggen" igår på morgonen sen på kvällen tog vi första varvet med caffe latte färg och andra varvet i morse, supper najs vart det. Ska lägga ut en bild sen =)

Nu till Ultraljudet. Först lämnade vi Olivia hos hennes gammelmormor så hon fick "leka" med Davids kusiner från Stockholm. Mikaela tycker så mycket om barn. Tror Mikaela är 14 och Andreas 13. Sen fick vi snabba oss till MVC. Väl inne kollade barnmorskan allt hon kunde kolla från huvud till tår. Hjärtat slog normalt, hade alla kamrar och 2 fötter och 2 händer o.s.v. Allt såg bra ut. Men när vi gjorde första Ultraljudet med Olivia visade det ju sig att njurbäckena var utvidgade och det kan vara ett av tecknen på ett kromosomfel. Det visade att denna bebisen också hade lite utvidgade njurbäcken. Man får ha från 0-5 mm. Detta visade 3 mm. Barnmorskan sa att hade det inte vart jag så hade hon låtit det vara men eftersom vi hade så med Olivia så skulle hon prata med en läkare och se vad hon tyckte. Olivia hade utvidgat 5,3 mm och 6,2 mm. Men när hon gjorde sista mätningen vart det 5 mm på ena njuren och då sa hon att hon bokar en tid till ett nytt ultraljud som läkaren får göra. Barnmorskan kunde tyvärr inte se könet, för utvidgning är tydligen väldigt vanligt hos pojkar. Så på torsdag kl 14.00 ska läkaren göra ultraljudet så får vi se vad hon säger.

I morgon ska jag till labbet och göra ett trippel test, det är nått nytt dem kommit på. Ett blodprov som kan se om du har större risk att få ett barn med kromorsomfel så varför inte göra det?

Barnmorskan sa också att detta med utvidgning kan ju vara genetiskt. Jag kanske hade det när jag var i magen. Hon sa att visst är det bra att det finns ultraljud men ibland ser man sånt man inte bör se. Man oroar sig i onödan.

Barnet beräknas till den 7 Januari 2010!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0